Havelock Ellis i Karl Friedrich o seks telefonach
Data:
Havelock Ellis był angielskim lekarzem i seksuologiem, który miał wpływ na badania ludzkiej seksualności. Jest prawdopodobnie najbardziej znany ze swojej książki „Studia z psychologii seksu”, która została opublikowana w siedmiu tomach w latach 1897-1928. W tej książce omówił szeroki zakres tematów związanych z seksualnością, w tym pożądanie seksualne, orientację seksualną, i zachowania seksualne.
Gdyby Havelock Ellis żył dzisiaj i zapytał go o swoje przemyślenia na temat seksu przez telefon, prawdopodobnie miałby otwarte i nieosądzające spojrzenie na ten temat. Ellis był znany ze swoich postępowych i pozytywnie nastawionych do seksu poglądów i wierzył, że seksualność jest ważnym aspektem ludzkiego doświadczenia, który należy studiować i rozumieć.
W swoim piśmie Ellis argumentował, że pożądanie seksualne jest naturalną i zdrową częścią ludzkiego doświadczenia (patrz: https://archives.yale.edu/repositories/12/resources/4151). Uważał, że pożądanie seksualne może przybierać różne formy i że jednostki powinny mieć swobodę odkrywania własnych pragnień bez obawy przed osądem lub piętnem. Uważał również, że orientacja seksualna jest złożonym i wieloaspektowym aspektem ludzkiego doświadczenia i że jednostki powinny mieć swobodę wyrażania swojej orientacji seksualnej bez obawy przed dyskryminacją.
Biorąc pod uwagę jego poglądy na temat seksualności, jest prawdopodobne, że Ellis postrzegałby seks przez telefon jako uzasadniony i potencjalnie zdrowy wyraz pożądania seksualnego. Być może nawet postrzegał to jako sposób na odkrywanie własnych pragnień i fantazji w bezpieczny i zgodny sposób.
Jednak ważne jest również, aby pamiętać, że Ellis pisał w zupełnie innym kontekście kulturowym niż ten, w którym żyjemy dzisiaj. Seks przez telefon nie był szeroko praktykowany ani dyskutowany za życia Ellisa i trudno dokładnie powiedzieć, jak by na to zareagował. Niemniej jednak, opierając się na jego szerszych poglądach na seksualność, jest prawdopodobne, że podszedłby do tematu z otwartym umysłem i zaangażowaniem w zrozumienie i akceptację ludzkich pragnień we wszystkich ich formach.
Filozoficzny pogląd Karla Friedricha w kontrze do poglądów Havelocka Ellisa
Jako filozof Karl Friedrich wierzył w zgłębianie wszystkich aspektów ludzkiego doświadczenia, w tym także tego, co tabu i kontrowersyjne. Co więc powiedziałby o seksie przez telefon?
Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, że Karl Friedrich wierzył, że ludzka seksualność jest istotnym aspektem ludzkiej egzystencji. Jego zdaniem seksualność nie była czymś, czego należy się wstydzić lub ukrywać, ale raczej czymś, co należy objąć i celebrować. Wierzył, że zdrowa seksualność jest istotną częścią szczęśliwego, zrównoważonego życia.
Mając to na uwadze, Karl Friedrich prawdopodobnie byłby zaintrygowany ideą seksu przez telefon. W końcu jest to forma ekspresji seksualnej, która pozwala jednostkom odkrywać swoje pragnienia i fantazje w sposób, który jest zarówno prywatny, jak i bezpieczny. Oferuje ona wyjątkową możliwość nawiązania intymnego kontaktu z kimś, nawet jeśli nie jest on fizycznie obecny.
Karl Friedrich był jednak świadomy potencjalnych zagrożeń związanych z seksem przez telefon. Jego zdaniem każda forma ekspresji seksualnej musi być zgodna, bezpieczna i pełna szacunku. Istotne jest, aby obie zaangażowane strony były w pełni świadome ryzyka i korzyści płynących z uprawiania seksu przez telefon oraz aby czuły się komfortowo.
Co więcej, Karl Friedrich prawdopodobnie stwierdziłby, że seks przez telefon nie powinien być postrzegany jako substytut fizycznej intymności. Chociaż może to być potężny sposób na połączenie się z kimś emocjonalnie i mentalnie, nie może zastąpić fizycznego dotyku i połączenia, które jest niezbędne dla zdrowego, spełniającego się związku seksualnego.
Ogólnie rzecz biorąc, jest prawdopodobne, że Karl Friedrich postrzegałby seks przez telefon jako złożony i zniuansowany aspekt ludzkiej seksualności. Choć może on oferować jednostkom wyjątkową możliwość odkrywania swoich pragnień i nawiązywania intymnych relacji z innymi, wymaga również ostrożności, szacunku i głębokiego zrozumienia związanego z nim ryzyka i korzyści.
Źródła:
https://archives.yale.edu/repositories/12/resources/4151
https://shakespeareandco.princeton.edu/books/ellis-life-autobiography-havelock/
https://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/book/lookupname?key=Ellis%2C%20Havelock%2C%20Mrs%2E%2C%201861%2D1916
Leave a Reply